Jak pokazuje doświadczenie ostatnich lat granice HR przesuwają się w czasie rzeczywistym. Usługi, które historycznie definiowały obszary HR wraz z dynamiczną zmianą otoczenia biznesowego również przechodzą transformację zmierzającą w kierunku świadczenia nowych, digitalowych usług. Na przyspieszenie procesu cyfryzacji wpłynęła bez wątpienia pandemia COVID-19. Wraz z jej nadejściem praca zdalna w wielu dziedzinach stała się koniecznością.
Proces digitalizacji nie oznacza jedynie wyeliminowania z obiegu papierowych dokumentów. Dotyczy również pracy całych działów HR, które już przed pandemią korzystały z różnych cyfrowych rozwiązań. Pandemiczne rozproszenie zespołów spotęgowało zapotrzebowanie na różnego rodzaju aplikacje i narzędzia self-service.
Dziś można stwierdzić, że digital HR obejmuje cały cykl życia pracownika w firmie poczynając od rekrutacji, poprzez jego bieżące funkcjonowanie i rozwój w firmie, aż do zakończenia współpracy. Pracownik przechodzi zdalnie onboarding i offboarding, a cała dokumentacja HR procedowana jest elektronicznie.
Rynek dostawców technologii oferuje z coraz więcej zaawansowanych rozwiązań informatycznych, które umożliwiają daleko posuniętą transformację. Jej głównym celem jest zwiększenie efektywności przedsiębiorstw i ułatwienie życia pracownikom. Digitalizacja dokumentacji zapewnia pełną dostępność dokumentacji dla pracownika „od ręki”, możliwość samodzielnego wglądu w dane oraz przyczynia się do wzrostu bezpieczeństwa, na które ustawodawca położył szczególny nacisk.
Ważnym aspektem digitalizacji HR jest wspieranie osób zarządzający na różnych szczeblach w zakresie dostępu do danych i raportowania efektywności pracowników, stanowiących podstawę do oceny ich pracy i formułowania celów rozwojowych, decyzji personalnych menedżerów i optymalizacji zatrudnienia.
Digital HR wspiera pracodawców w walce o talenty, zwłaszcza pośród osób, dla których dostęp do nowych technologii jest kwestią priorytetową. Młode talenty najczęściej preferują elektroniczną drogę komunikacji i przykładają dużą uwagę do mobilności, oszczędności czasu oraz łatwego dostępu do środowiska pracy.
Dla osób zarządzających ewolucja procesu autonomizacji i automatyzacji HR może przekładać się na wymierne korzyści. Przede wszystkim pozwoli uprościć proces podejmowania niektórych decyzji oraz ułatwić planowanie przyszłych rozwiązań i celów. Algorytmy odgrywają znacząca rolę w technologiach typu IPS (Intelligent Production Systems). Ich zastosowanie pozwala optymalizować przepływy zadań, ludzi i zasobów firmy w celu poprawy efektywności realizacji biznesowych celów organizacji. Proces ten jednak nie może odbyć się bez udziału czynnika ludzkiego i najczęściej jest stosowany w modelu zadań realizowanych przez pracowników z wykorzystaniem nowych technologii.